Ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας

Ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας εντοπίζεται οπουδήποτε στον τράχηλο. Προσβάλλει κυρίως γυναίκες κάτω των 45 ετών. Ο τράχηλος είναι μέρος του αναπαραγωγικού συστήματος, βρίσκεται στο κατώτερο τμήμα της μήτρας και αποτελεί άνοιγμα μεταξύ του κόλπου και της μήτρας.

Σχεδόν όλοι οι καρκίνοι του τραχήλου της μήτρας προκαλούνται από μόλυνση από ορισμένους τύπους ιού των ανθρώπινων θηλωμάτων (HPV).

Συχνά μπορεί να προληφθεί με την παρακολούθηση του προσυμπτωματικού ελέγχου του τραχήλου της μήτρας (test Παπανικολάου, κολποσκόπηση) ο οποίος στοχεύει στην εύρεση και θεραπεία προκαρκινικών αλλοιώσεων πριν μετατραπούν σε καρκίνο.

Ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας συνήθως αναπτύσσεται πολύ αργά. Η σοβαρότητα της κατάστασης εξαρτάται από το μέγεθος του καρκίνου και από το εάν έχει εξαπλωθεί στους γειτονικούς ή σε απομακρυσμένους ιστούς.

Τα συμπτώματα του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας περιλαμβάνουν:

• Κολπική αιμορραγία που είναι ασυνήθιστη για εσάς – συμπεριλαμβανομένης της αιμορραγίας κατά τη διάρκεια ή μετά την σεξουαλική επαφή, μεταξύ των περιόδων σας ή μετά την εμμηνόπαυση ή με βαρύτερες περιόδους από το συνηθισμένο
  • Αλλαγές στις κολπικές εκκρίσεις σας
  • Πόνος κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής επαφής
  • Πόνος στο κάτω μέρος της πλάτης σας, ανάμεσα στα οστά του ισχίου (λεκάνη) ή στο κάτω μέρος της κοιλιάς σας

Εάν έχετε άλλη πάθηση όπως ινομυώματα ή ενδομητρίωση, μπορεί να έχετε συμπτώματα όπως αυτά τακτικά. Μπορεί να διαπιστώσετε ότι τα έχετε συνηθίσει. Αλλά είναι σημαντικό να ελέγχεστε από γιατρό εάν τα συμπτώματά σας αλλάξουν, επιδεινωθούν ή δεν αισθάνεστε φυσιολογικά για εσάς.

Αυτά τα συμπτώματα είναι πολύ κοινά και μπορεί να προκληθούν από πολλές διαφορετικές καταστάσεις. Το να τα έχετε δεν σημαίνει σίγουρα ότι έχετε καρκίνο του τραχήλου της μήτρας. Αλλά είναι σημαντικό να τα ελέγξει ένας γιατρός. Αυτό συμβαίνει επειδή εάν προκαλούνται από καρκίνο, η έγκαιρη εύρεση του σημαίνει ότι η θεραπεία είναι πιο πιθανό να είναι επιτυχής.

Οι κύριες αιτίες του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας

Σχεδόν όλοι οι καρκίνοι του τραχήλου της μήτρας προκαλούνται από μόλυνση με ορισμένους τύπους υψηλού κινδύνου ιού των ανθρώπινων θηλωμάτων (HPV).

Μπορείτε να μολυνθείτε τον HPV από:

• Οποιαδήποτε επαφή δέρμα με δέρμα της γεννητικής περιοχής
  • Κολπικό, πρωκτικό ή στοματικό σεξ
  • Κοινή χρήση σεξουαλικών παιχνιδιών

Ποιος έχει περισσότερες πιθανότητες να νοσήσει από καρκίνο του τραχήλου της μήτρας;

• Ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας επηρεάζει κυρίως γυναίκες κάτω των 45 ετών. Οποιοσδήποτε έχει τράχηλο μπορεί να τον προσβληθεί.
  • Δεν μπορείτε να πάθετε καρκίνο του τραχήλου της μήτρας εάν έχετε υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση για την αφαίρεση της μήτρας και του τραχήλου της μήτρας (ολική υστερεκτομή).

Μπορεί επίσης να έχετε περισσότερες πιθανότητες να πάθετε καρκίνο του τραχήλου της μήτρας εάν:

• Είστε κάτω των 45 ετών – ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας είναι πιο συχνός σε νεότερους ανθρώπους
  • Έχετε εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, όπως εάν έχετε HIV ή AIDS
  • Έχετε γεννήσει πολλά παιδιά ή έχετε κάνει παιδιά σε νεαρή ηλικία (κάτω των 17 ετών)
  • Η μητέρα σας πήρε το ορμονικό φάρμακο διαιθυλοστιλβεστρόλη (DES) ενώ ήταν έγκυος μαζί σας – ο γιατρός σας μπορεί να συζητήσει αυτούς τους κινδύνους μαζί σας
  • είχατε στο παρελθόν καρκίνο του κόλπου, του αιδοίου, των νεφρών ή της ουροδόχου κύστης

Πώς να μειώσετε την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του τραχήλου της μήτρας

Δεν μπορείτε πάντα να αποτρέψετε τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας. Αλλά υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να μειώσετε τις πιθανότητές σας για καρκίνο του τραχήλου της μήτρας.

Ο προληπτικός έλεγχος του τραχήλου της μήτρας και ο εμβολιασμός κατά του HPV είναι οι καλύτεροι τρόποι για να προστατευτείτε από τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας. Να μπει λινκ στην ενοτητα με τον εμβολιασμο HPV.

Όλες οι γυναίκες με τράχηλο μεταξύ 25 και 64 ετών καλούνται για τακτικό έλεγχο του τραχήλου της μήτρας. Βοηθά στην εύρεση και τη θεραπεία τυχόν αλλαγών στα κύτταρα του τραχήλου της μήτρας πριν μετατραπούν σε καρκίνο.

Σε όλα τα παιδιά ηλικίας 12 έως 13 προσφέρεται το εμβόλιο κατά του ιου HPV. Βοηθά στην προστασία από όλους τους καρκίνους που προκαλούνται από τον HPV, καθώς και από τα κονδυλώματα των γεννητικών οργάνων.

Μπορείτε επίσης να μειώσετε την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του τραχήλου της μήτρας με:

• Χρησιμοποιώντας προφυλακτικά, τα οποία μειώνουν τις πιθανότητες να προσβληθείτε από HPV – αλλά δεν καλύπτουν όλο το δέρμα γύρω από τα γεννητικά σας όργανα, επομένως δεν είστε πλήρως προστατευμένοι
  • Διακοπή του καπνίσματος – το κάπνισμα μπορεί να αποδυναμώσει το ανοσοποιητικό σας σύστημα και οι χημικές ουσίες στα τσιγάρα μπορούν επίσης να προκαλέσουν καρκίνο του τραχήλου της μήτρας
  • Ισορροπημένη διατροφή για να υποστηρίξετε το ανοσοποιητικό σας σύστημα

Κύρια εξέταση για τη διάγνωση του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας είναι η κολποσκόπηση. Εάν έχετε μη φυσιολογικά κύτταρα στον τράχηλό σας, πράγμα που θα μπορούσε να σημαίνει ότι έχετε καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, συνήθως θα παραπεμφθείτε για μια εξέταση για να δείτε πιο προσεκτικά τον τράχηλό σας. Αυτό ονομάζεται κολποσκόπηση (διαβάστε αναλυτικά για την κολποσκόπηση εδώ).

Επόμενα βήματα

Εάν σας έχουν πει ότι έχετε καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, συνήθως θα χρειαστείτε περισσότερες εξετάσεις.

Αυτά, μαζί με την κολποσκόπηση, θα βοηθήσουν τους ειδικούς να μάθουν το μέγεθος του καρκίνου και πόσο μακριά έχει εξαπλωθεί (που ονομάζεται στάδιο).

Μπορεί να χρειαστείς:

• Εξετάσεις αίματος
  • Απεικονιστικές εξετάσεις, όπως αξονική τομογραφία (CT), μαγνητική τομογραφία (MRI), Υπολογιστική τομογραφία εκπομπής ποζιτρονίων (PET) ή ακτινογραφία θώρακος
  • Γυναικολογική εξέταση του κόλπου και του τραχήλου της μήτρας υπό γενική αναισθησία, που σημαίνει ότι θα κοιμάστε κατά τη διάρκεια της εξέτασης

Θεραπεία για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας

Ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας είναι συχνά θεραπεύσιμος.

Η θεραπεία που θα έχετε θα εξαρτηθεί από:

• Το μέγεθος και τον τύπο του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας που έχετε
  • Την εντόπιση του καρκίνου
  • Αν έχει εξαπλωθεί σε γύρω ιστούς
  • Τη γενική σας υγεία

Συνήθως η θεραπευτική προσέγγιση θα περιλαμβάνει χειρουργική επέμβαση, χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία. Μπορεί επίσης να περιλαμβάνει θεραπεία με στοχευμένα φάρμακα για τη θεραπεία του καρκίνου.

O γυναικολόγος - Ογκολόγος που σας φροντίζει:

• Θα σας εξηγήσει τις θεραπείες, τα οφέλη και τις παρενέργειες
  • Θα συνεργαστεί μαζί σας για να δημιουργήσετε ένα σχέδιο θεραπείας που είναι καλύτερο για εσάς
  • Θα μιλήσει μαζί σας για τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει η θεραπεία στη γονιμότητά σας
  • Θα έχετε τακτικό έλεγχο κατά τη διάρκεια και μετά από οποιεσδήποτε θεραπείες. Μπορεί επίσης να κάνετε εξετάσεις και σαρώσεις.

Εάν έχετε συμπτώματα ή παρενέργειες που σας ανησυχούν, μιλήστε με τους ειδικούς σας. Δεν χρειάζεται να περιμένετε τον επόμενο έλεγχο.

Χειρουργική επέμβαση

Η χειρουργική επέμβαση είναι συχνά η κύρια θεραπεία για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, ειδικά εάν ο καρκίνος εντοπιστεί έγκαιρα.

Υπάρχουν πολλές χειρουργικές επεμβάσεις που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.

Διαφορετικές χειρουργικές επεμβάσεις περιλαμβάνουν αφαίρεση:

• Μέρος του τραχήλου της μήτρας – είναι δυνατό μόνο εάν ο καρκίνος είναι πολύ μικρός (κωνοειδής εκτομή)
  • Ο τράχηλος και το άνω μέρος του κόλπου - η μήτρα δεν αφαιρείται, επομένως είναι πιθανό να μείνετε έγκυος στο μέλλον (τραχηλεκτομή)
  • Του τραχήλου της μήτρας και της μήτρας (υστερεκτομή) – μπορεί να περιλαμβάνει αφαίρεση των ωοθηκών και των σαλπίγγων
  • Τον τράχηλο, τη μήτρα, τις ωοθήκες και τις σάλπιγγες και το σύνολο ή μέρη της ουροδόχου κύστης, μέρος του παχέος εντέρου, του κόλπου ή του ορθού - αυτό προσφέρεται μόνο εάν ο καρκίνος έχει επανέλθει (μετά από χημειοθεραπεία και ακτινοθεραπεία) και δεν είναι δυνατή άλλη θεραπεία.

Μπορεί να χρειαστεί να αφαιρέσετε ορισμένους λεμφαδένες, οι οποίοι αποτελούν μέρος του λεμφικού συστήματος του σώματος (λεμφαδένας φρουρός ή πυελική λεμφαδενεκτομή).

Η ανάρρωση από αυτές τις χειρουργικές επεμβάσεις μπορεί να διαρκέσει πολύ, ανάλογα με το χειρουργείο. Η ομάδα ειδικών που σας φροντίζει θα συζητήσει όλα τα οφέλη και τις παρενέργειες.

Χημειοθεραπεία

Η χημειοθεραπεία χρησιμοποιεί φάρμακα για να σκοτώσει τα καρκινικά κύτταρα.

Μπορεί να κάνετε χημειοθεραπεία για καρκίνο του τραχήλου της μήτρας:

• Σε συνδυασμό με ακτινοθεραπεία (χημειοακτινοθεραπεία) ως την κύρια θεραπεία για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας σας
  • Πριν από τη χειρουργική επέμβαση για να βοηθήσει στη μείωση του καρκίνου
  • Μετά από χειρουργική επέμβαση (συνήθως με ακτινοθεραπεία) για να σταματήσει η επανεμφάνιση του καρκίνου
  • Εάν ο καρκίνος είναι προχωρημένος, έχει επανέλθει ή εάν έχει εξαπλωθεί σε άλλα μέρη του σώματός σας

Ακτινοθεραπεία

Η ακτινοθεραπεία χρησιμοποιεί ακτίνες υψηλής ενέργειας για να σκοτώσει τα καρκινικά κύτταρα.

Μπορεί να κάνετε ακτινοθεραπεία για καρκίνο του τραχήλου της μήτρας:

• Ως κύρια θεραπεία εάν ο καρκίνος είναι μεγάλος ή έχει εξαπλωθεί
  • Μετά από χειρουργική επέμβαση, συνήθως με χημειοθεραπεία (χημειοακτινοθεραπεία), για να σταματήσει η επανεμφάνιση του καρκίνου
  • Για να βοηθήσει στη βελτίωση των συμπτωμάτων, όπως η αιμορραγία

Η ακτινοθεραπεία για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας μπορεί να χορηγηθεί από έξω (εξωτερική ακτινοβολία) ή μέσα στο σώμα, συνήθως μέσα στον κόλπο (βραχυθεραπεία).

Θεραπεία με στοχευμένα φάρμακα

Εάν έχετε προχωρημένο καρκίνο του τραχήλου της μήτρας ή ο καρκίνος έχει επανέλθει, μπορεί να έχετε θεραπεία με ένα στοχευμένο φάρμακο που ονομάζεται bevacizumab (Avastin).

Ο στόχος αυτού του φαρμάκου είναι να βοηθήσει να μειώσει τον καρκίνο ή να τον σταματήσει να μεγαλώνει και όχι να θεραπεύσει τον καρκίνο.

Η γυναικολογική ογκολογική ομάδα του Θήλυ-clinic έχει εκτεταμένη εμπειρία και εξειδίκευση σε κέντρα του Ηνωμένου Βασιλείου όσον αφορά την αντιμετώπιση τόσο προκαρκινικών όσο και καρκινικών βλαβών του τραχήλου της μήτρας.