Δερματικές παθήσεις του αιδοίου

Τι είναι το αιδοίο;

Το αιδοίο είναι η περιοχή που περιβάλλει το άνοιγμα του κόλπου. Περιλαμβάνει τα χείλη (τα έσω και έξω χείλη του αιδοίου) και την κλειτορίδα.

Ποια είναι τα συμπτώματα μιας πάθησης του δέρματος του αιδοίου;

Πολλές γυναίκες έχουν συμπτώματα, τα οποία μπορεί να εμφανιστούν σε οποιαδήποτε ηλικία. Τα πιο συνηθισμένα είναι ο κνησμός, ο πόνος ή αλλαγή στο χρώμα και την υφή του δέρματος. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να προκαλούνται από μια πάθηση που επηρεάζει μόνο τον αιδοίο, αλλά μερικές φορές μπορεί να είναι σημάδι ενός γενικότερου ιατρικού προβλήματος ή άλλης δερματικής νόσου. Τα συμπτώματά σας μπορεί να επιδεινωθούν από την υγρασία, τη θερμότητα ή το τρίψιμο και από τη χρήση αρωματικών προϊόντων ή από αποσμητικά.

Χρειάζεται να δω γιατρό;

Ναι. Είναι σημαντικό να επισκεφτείτε το γιατρό σας για να δείτε τι μπορεί να προκαλεί το πρόβλημα. Αυτός ή αυτή θα πρέπει επίσης να είναι σε θέση να σας συμβουλεύσει για το πώς να βοηθήσετε τα συμπτώματά σας.

Τι θα συμβεί όταν δω τον γιατρό;

Ο γιατρός σας θα σας κάνει ερωτήσεις σχετικά με τα συμπτώματα που επηρεάζουν τον αιδοίο σας και επίσης για τυχόν συμπτώματα σε άλλα μέρη του σώματός σας. Θα ερωτηθείτε επίσης για το ποια φάρμακα παίρνετε και για το προσωπικό και το οικογενειακό σας ιατρικό ιστορικό. Οι γυναίκες μπορεί συχνά να έχουν αλλεργική αντίδραση στο αιδοίο τους δέρμα, επομένως μπορεί να είναι χρήσιμο να αναφέρετε τυχόν θεραπείες, όπως κρέμες και αλοιφές που χρησιμοποιείται για αυτήν την περιοχή. Μερικές φορές ο ερεθισμός μπορεί επίσης να προκληθεί από χημικές ουσίες σε σκόνες πλυσίματος και προϊόντα μπάνιου ή υγιεινής.

Οι δερματικές παθήσεις του αιδοίου μπορεί μερικές φορές να κάνουν δυσκολεύουν την σεξουαλική επαφή. Αυτό μπορεί να είναι πολύ ενοχλητικό. Ενδέχεται να σας τεθούν ορισμένες προσωπικές ερωτήσεις για να βοηθήσετε στη διάγνωση και να αποφασίσετε ποια θεραπεία είναι η καταλληλότερη για εσάς.

Θα χρειαστώ εξετάσεις;

Εάν ο γιατρός σας πιστεύει ότι μπορεί να έχετε ένα γενικότερο πρόβλημα υγείας, μπορεί να χρειαστεί να κάνετε εξετάσεις αίματος και επιχρίσματα για να ελέγξετε για μόλυνση. Θα σας προσφερθεί θεραπεία που είναι πολύ πιθανό να λειτουργήσει για την κατάστασή σας. Εάν το δέρμα σας δεν βελτιώνεται ή εάν η διάγνωση είναι ασαφής, μπορεί να χρειαστεί η λήψη μιας μικρής βιοψίας από την περιοχή που πάσχει (ένα μικροσκοπικό δείγμα δέρματος που λαμβάνεται για εξέταση).

Οι βιοψίες εκτελούνται συχνά στο εξωτερικό ιατρείο, χρησιμοποιώντας τοπικό αναισθητικό για να μουδιάσει την περιοχή, ώστε να μην αισθάνεστε πόνο κατά τη λήψη της βιοψίας.

Ο κνησμός του αιδοίου μπορεί να προκληθεί από αλλεργία. Μπορείτε να αναπτύξετε ευαισθησία αφού έχετε χρησιμοποιήσει ένα προϊόν για κάποιο χρονικό διάστημα. Ο γιατρός σας μπορεί να σας προτείνει να κάνετε περαιτέρω εξετάσεις για να μάθετε σε τι είστε ευαίσθητοι.

Ποιες καταστάσεις μπορεί να προκαλούν τα συμπτώματά μου;

Υπάρχουν διάφορες δερματικές παθήσεις που μπορεί να επηρεάσουν τον αιδοίο, όπως:

• Σκληρυντικός λειχήνας

Αυτό μπορεί να επηρεάσει γυναίκες οποιασδήποτε ηλικίας, αλλά πιο συχνά εμφανίζεται σε γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Θεωρείται ότι προκαλείται από πρόβλημα με το ανοσοποιητικό σύστημα. Δεν σχετίζεται με τη χρήση ορμονικών αντισυλληπτικών ή θεραπείας ορμονικής υποκατάστασης (HRT).

• Ομαλός λειχήνας

Αυτή η κατάσταση τείνει να προκαλεί πόνο και όχι κνησμό. Μπορεί να επηρεάσει το δέρμα οπουδήποτε στο σώμα, ιδιαίτερα το στόμα.

• Δερματίτιδα του αιδοίου (απλός λειχήνας)

Αυτό μπορεί να συμβεί εάν έχετε ευαίσθητο δέρμα, δερματίτιδα ή έκζεμα. Μπορεί επίσης να επεκταθεί στους εσωτερικούς μηρούς ή στην ηβική περιοχή. Το άγχος και τα χημικά ερεθιστικά μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματά σας.

• Ατροφία του αιδοίου

Αυτό μπορεί να συμβεί όταν η γυναικεία ορμόνη «οιστρογόνο», συνήθως μετά την εμμηνόπαυση, μειώνεται σημαντικά στο σώμα σας. Το γεγονός αυτό προκαλεί μια ατροφία στο δέρμα σας και μπορεί να προκαλέσει φαγούρα ή πόνο.

• VIN (ενδοεπιθηλιακή νεοπλασία του αιδοίου)

Το VIN βρίσκεται στον αιδοίο και μπορεί να διαγνωστεί μόνο με τη λήψη βιοψίας. Στην πάθηση αυτή ανευρίσκονται προκαρκινικές βλάβες στο αιδοίο που μπορεί να γίνουν καρκινικές με την πάροδο του χρόνου. Είναι παρόμοια με τις προκαρκινικές αλλαγές που αναζητούνται στα επιχρίσματα του τραχήλου της μήτρας. Ο γιατρός σας μπορεί να σας συμβουλεύσει να εξεταστείτε λεπτομερώς στον τράχηλο και στον κόλπο σας με μικροσκοπική κάμερα (κολποσκόπηση) για να ελέγξετε και αυτές τις περιοχές. Οι γυναίκες που έχουν σκληρό λειχήνα μπορεί μερικές φορές να έχουν βλάβες VIN.

• Λοίμωξη από Candida (μυκητίαση)

Αυτό τείνει να προκαλεί ερεθισμό και πόνο στον αιδοίο και όχι την έκκριση που οι περισσότερες γυναίκες γνωρίζουν όταν επηρεάζουν τον κόλπο. Μερικές φορές η candida μπορεί να μεταδοθεί σε έναν σεξουαλικό σύντροφο, επομένως είναι σημαντικό να ελέγχεται και να αντιμετωπίζεται εάν είναι απαραίτητο, εάν τα συμπτώματά σας δεν βελτιωθούν.

• Ψωρίαση

Αυτό μπορεί να επηρεάσει τον αιδοίο και να προκαλέσει ξηρότητα και πάχυνση του δέρματος. Άλλα μέρη του σώματός σας, όπως τα νύχια και το τριχωτό της κεφαλής μπορεί επίσης να επηρεαστούν.

Εκτός από την candida, οι παραπάνω καταστάσεις δεν είναι μολυσματικές και δεν μεταδίδονται σε σεξουαλικό σύντροφο.

Τι θεραπείες μπορεί να κάνω;

Τα περισσότερα συμπτώματα ανταποκρίνονται σε απλά μέτρα, όπως η αποφυγή ερεθιστικών, η χρήση υποκατάστατου σαπουνιού για τον καθαρισμό και η διασφάλιση της ενυδάτωσης του δέρματος, αλλά μερικές φορές απαιτείται θεραπεία. Το είδος της θεραπείας θα εξαρτηθεί από την πάθηση του δέρματος που έχετε.

Φάρμακα όπως αντιισταμινικά ή φάρμακα κατά του κνησμού μπορεί να βοηθήσουν, ειδικά εάν δυσκολεύεστε να κοιμηθείτε.

Εάν έχετε σκληρό λειχήνα ή ομαλό λειχήνα, μπορεί να χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε αλοιφή στεροειδών. Αυτό θα βελτιώσει τα συμπτώματα για τις περισσότερες γυναίκες. Μόλις ολοκληρωθεί η θεραπεία, το χρώμα και η υφή του δέρματός σας ενδέχεται να μην επανέλθουν στα φυσιολογικά. Οι γυναίκες κάτω των 50 ετών τείνουν να ανταποκρίνονται καλύτερα σε αυτές τις θεραπείες. Δυστυχώς, τα συμπτώματα συχνά επανεμφανίζονται και μπορεί να χρειαστεί μακροχρόνια θεραπεία.

Περίπου 1 στις 10 γυναίκες με σκληρό λειχήνα έχει συμπτώματα που δεν βελτιώνονται με τα στεροειδή. Εάν το δέρμα στην περιοχή είναι ατροφικό, γεγονός που υποδηλώνει έλλειψη οιστρογόνων, μπορεί να σας προσφερθεί μια σύντομη λήψη κρέμας οιστρογόνων.

Η Candida αντιμετωπίζεται με αντιμυκητιακά δισκία και κρέμες. Εάν έχετε Candida που επανέρχεται συνεχώς, μπορεί να χρειαστείτε θεραπεία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, συχνά έως 6 μήνες.

Οι περισσότερες καταστάσεις του αιδοίου θα βοηθηθούν με αυτά τα απλά μέτρα. Εάν τα συμπτώματά σας επιμένουν παρά τη θεραπεία, είναι σημαντικό να ενημερώσετε τον γιατρό σας.

Τι γίνεται αν έχω VIN (ενδοεπιθηλιακή νεοπλασία του αιδοίου);

Οι προκαρκινικές βλάβες VIN είναι βλάβες που προκαλούνται στο αιδοίο και η συνήθης αιτία είναι η λοίμωξη από τον ιό των ανθρώπινων θηλωμάτων (HPV). Η θεραπεία συνήθως είναι η χειρουργική αφαίρεση του προσβεβλημένου τμήματος του δέρματος.

Οι περισσότερες μικρές περιοχές του VIN μπορούν να αφαιρεθούν χωρίς κανένα πρόβλημα. Εάν πρέπει να αφαιρεθεί μια μεγάλη περιοχή του δέρματος, μπορεί να χρειαστεί να κάνετε επανορθωτική (πλαστική) χειρουργική επέμβαση για να αποτρέψετε υπερβολικές ουλές, ένταση του δέρματος ή προβλήματα με την σεξουαλική επαφή.

Μπορεί να σας προσφερθούν άλλες θεραπείες, όπως λέιζερ ή κρέμες, αλλά αυτές δεν είναι κατάλληλες για όλους. Ο γιατρός σας θα συζητήσει την καλύτερη επιλογή για εσάς στην περίπτωσή σας.

Τι παρακολούθηση πρέπει να έχω;

Θα πρέπει να ελέγχετε τακτικά τον αιδοίο σας. Εάν εξετάζετε τον εαυτό σας τακτικά, αντιλαμβάνεστε τι είναι φυσιολογικό για εσάς και μπορείτε γρήγορα να εντοπίσετε τυχόν αλλαγές.

Εάν έχετε σκληρό λειχήνα ή ομαλό λειχήνα, συνήθως θα σας παρακολουθεί ο γιατρός σας. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό με αυτές τις καταστάσεις να προσέχετε προσεκτικά για οποιαδήποτε αλλαγή στα συμπτώματά σας και να επιστρέψετε στον γιατρό σας εάν έχετε οποιεσδήποτε ανησυχίες. Αυτό συμβαίνει επειδή υπάρχει μικρός κίνδυνος ανάπτυξης καρκίνου του δέρματος.

Εάν έχετε VIN, θα κάνετε τακτικές εξετάσεις, συνήθως μία φορά το χρόνο, σε μια εξειδικευμένη κλινική. Αυτό συμβαίνει επειδή υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος ανάπτυξης καρκίνου του αιδοίου. Θα σας δοθούν επίσης συμβουλές για να προσέχετε για έλκη ή φουσκάλες στο δέρμα. Εάν εμφανίσετε αυτά ή έχετε οποιεσδήποτε ανησυχίες, θα πρέπει να ενημερώσετε το γιατρό σας, ώστε να μπορέσετε να σας δει νωρίτερα εάν είναι απαραίτητο.

Συμβουλές για τη φροντίδα του αιδοίου

Το δέρμα του αιδοίου είναι πολύ ευαίσθητο, επομένως είναι σημαντικό να αποφεύγετε ερεθιστικούς παράγοντες που μπορεί να επιδεινώσουν τα συμπτώματα.

Πλύσιμο

• Το πλύσιμο με νερό και σαπούνι μπορεί να προκαλέσει ξηροδερμία και να επιδεινώσει τον κνησμό. Η χρήση υποκατάστατων σαπουνιού μπορεί να είναι καταπραϋντική και προστατευτική και θα εμποδίσει το δέρμα να γίνει τόσο ξηρό και ερεθισμένο. Αντί για σαπούνι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ενυδατική κρέμα (ένας ειδικός τύπος ενυδατικής κρέμας που διατίθεται χωρίς συνταγή από το φαρμακείο σας ή κατόπιν συνταγής του γιατρού σας). Μπορεί να διατηρηθεί στο ψυγείο για να κρυώσει και να απαλύνει το δέρμα.
  • Το πολύ συχνό πλύσιμο μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα, επομένως θα πρέπει να καθαρίζετε την περιοχή του αιδοίου μόνο μία φορά την ημέρα. Εάν είναι δυνατόν, κάντε ντους αντί για μπάνιο, αλλά εάν κάνετε μπάνιο είναι χρήσιμο να προσθέσετε μια μαλακτική κρέμα. Μη χρησιμοποιείτε αντισηπτικά. Αποφύγετε τη χρήση σφουγγαριών για το πλύσιμο του αιδοίου καθώς αυτά μπορεί να ερεθίσουν το δέρμα. Για να στεγνώσετε, ταμπονάρετε την περιοχή με μια μαλακή πετσέτα ή χρησιμοποιήστε καθαρό στεγνωτήρα (πιστολάκι) μαλλιών σε δροσερό περιβάλλον, μακριά από το δέρμα.
  • Αποφύγετε να φοράτε εσώρουχα ή σερβιέτες σε τακτική βάση. Αποφύγετε το χρωματιστό χαρτί υγείας.

Είδη ένδυσης

• Φοράτε φαρδιά βαμβακερά ή μεταξωτά εσώρουχα (και όχι συνθετικά, βαμμένα εσώρουχα). Τα λευκά ή ανοιχτόχρωμα εσώρουχα είναι προτιμότερα καθώς οι σκούρες βαφές υφασμάτων μπορεί να προκαλέσουν αλλεργίες.
  • Αποφύγετε ρούχα όπως καλσόν, κολάν, στενό τζιν και ποδηλατικό σορτς. Στο σπίτι, μπορεί να σας φαίνεται πιο άνετο να φοράτε φαρδιά ρούχα χωρίς εσώρουχα. Κοιμηθείτε χωρίς εσώρουχα.

Ερεθιστικά

• Αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε σαπούνια, αφρόλουτρα, απολέπιση, αφρόλουτρα, αποσμητικά καθώς όλα αυτά μπορεί να περιέχουν ερεθιστικά του δέρματος.
  • Να είστε προσεκτικοί όταν χρησιμοποιείτε σκευάσματα χωρίς ιατρική συνταγή καθώς ορισμένα από αυτά που είναι διαθέσιμα μπορεί να επιδεινώσουν τις αλλεργίες και να παρατείνουν τα συμπτώματα, π.χ. βρεφικές κρέμες ή πάνες, φυτικές κρέμες (έλαιο τεϊόδεντρου, αλόη βέρα) και θεραπείες κατά της μυκητίασης.
  • Εάν έχετε την τάση να ξύνετε το δέρμα σας, κρατήστε τα νύχια σας κομμένα αν είναι δυνατόν και αποφύγετε να φοράτε βερνίκι νυχιών.

Μαλακτικά

Τα μαλακτικά (ενυδατικές κρέμες και αλοιφές) βοηθούν στην προστασία του δέρματος. Διατίθενται χωρίς ιατρική συνταγή ή με ιατρική συνταγή. Η χρήση ενυδατικής κρέμας ακόμη και όταν δεν έχετε συμπτώματα μπορεί να αποτρέψει τις εξάρσεις. Είναι σημαντικό να βρείτε αυτό που σας ταιριάζει καλύτερα – αν το πρώτο που θα δοκιμάσετε δεν ανακουφίζει από τα συμπτώματά σας, αξίζει να δοκιμάσετε ένα διαφορετικό.